| 25. 5. 2014
| Když se řekne industriální město, vzpomene si každý na Ostravu. Možná někdo přidá Kladno, Most, Ústí nebo třeba Adamov, ale úplně každý Čech ví, že nejprůmyslovější oblastí všech dob je Ostravsko, kde může člověk bloudit hodiny a dny mezi továrnami, po kolejích a podél parovodů. Pod plynovým potrubím ve stínu věží a pecí tu a tam najde bufet nebo zapomenutou samoobsluhu, která jako by vypadla z jiné doby. Ostravsko už není tak špinavé, zaprášené a dunící jako před lety, kdy jsem je navštívil poprvé, přesto stále stojí za to, hledat zbytky jeho industriální slávy třeba procházkou po slavné báňské dráze. |
|  | Elektrárna Třebovice disponuje výkonem 180 MW. |
|
 | Část báňské dráhy mezi Svinovem a Novou Vsí slouží jako cyklostezka. |
|
 | Tunýlek pod neexistující drahou. |
|
|
Poprvé jsem do Ostravy přijel vlakem v roce 1989 s rodiči. Jako malý kluk jsem většinu cesty prospal a do dnšních dní se mně zachovala jen vzpomínka na okamžik, kdy mě táta vzbudil, aby mně ukázal to slavné město. Venku svítalo a já spatřil spoustu komínů, nad které vyčníval jediný, ze kterého vycházel ostře žlutý kouř v barvě síry. Něco takového jsem z Brna neznal. Vlak pokračoval dál a já jsem zakrátko zase usnul, ale vědomí, že v tomhle městě musí být něco úžasného, když se tu z komínů kouří takhle barevně, ve mě zůstalo dodnes.
Už asi nikdy nezjistím, co jsem tenkrát vlastně viděl a to místo po čtvrtstoletí nejspíš ani neexistuje. Ale jako bych hledal bájný a nenalezitelný svatý grál, přitahuje mě Ostrava i okolí svým syrovým průmyslovým já stále víc. Využil jsem tedy volného víkendu a rozhodl se zavítat do třetho největího města a jeho okolí, abych se pohroužil do sítě vleček spojených s báňskou dráhou - nejdelší soukromou tratí v Česku, která kdysi propojovala desítky dolů, pecí, koksoven, chemiček, elektráren, hutí a dalších provozů, které byly jedním z pilířů českého hospodářství.
Kamarád Sova před několika dny odmaturoval a coby havířovský rodák se ujal role mého průvodce, který mě doprovodil ze Svinova po zrušeném úseku dráhy postupně až do Vítkovic a dále k dolu Michal a na Petřvald, kde se naše cesty rozdělily, aby se druhý den, po mém přespání v lese, setkaly v Havířově na krátké prohlídce města a nádraží.
 | V Ostravě lze narazit na zajímavé technikálie. Takto vypadá lesní potok v Hulvákách (o teplotě 40 °C). |
|  | Jsou ovšem věci, které jinde než v Ostravě neuvidíte. |
|
 | Jedno ze spousty ramen báňské dráhy na pomezí Hulváků a Vítkovic. |
|  | Ulice 1. máje je jediným útočištěm pro agorafobiky v okolí vítkovické radnice. |
|
 | Báňská dráha ve své podstatě. Stanice Zárubek. |
|  | Také názvy ostravských ulic jsou často unikátní. |
|
 | Pláň bývalé stanice Michálkovice na samém okraji Ostravy. |
|  | Aniž bych požil omamných látek, v noci, která padla za Petřvaldem, jsem viděl nějak divně. |
|
 | Multisplítka aneb přejezd na havířovský způsob. |
|  | Havířovská realita. |
|
 | V Havířově mají nějaká podivná vydání časopisů. |
|  | Člověk by tomu skoro uvěřil, že? |
|
 | Loučíme se pohledem na lahůdkářství Labužník vybavené stylovým nápisem z 60. let 20. století. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Julie Novotná Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie Číst
Autor: FJerzy Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti! Číst
Autor: Hanka Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4 Číst
Autor: JzA Text: Díky, opraveno. Číst
Autor: Jan Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského. Číst
|
|